‘Even de gedragsdeskundige raadplegen via Google Glass’
Redactioneel - 23-05-2017
De meningen zijn er nog verdeeld over, maar technologische hulpmiddelen kúnnen soms de kwaliteit van leven helpen verbeteren. Nieuw is de inzet van de slimme bril met ingebouwde camera in de zorg. Hiermee kan een deskundige op afstand meekijken met familie of andere zorgverleners en hen advies geven.
Test
Verpleegkundige Eveline Peereboom onderzoekt voor haar zorginstelling Argos of de zorg verbeterd kan worden met Google Glass, een ‘smartbril’ met een ingebouwde camera, microfoon en computer. De drager kan met de bril via een beveiligde verbinding inbellen naar de computer of tablet van een deskundige. De deskundige ziet en hoort dan wat de drager van de bril hoort en ziet. Ondertussen heeft de drager de handen vrij om een handeling uit te voeren.’
Stoma
Peerboom begon met het coachen van een echtpaar bij het zelf verzorgen van een stoma. Na een poosje kwam zij op het idee om de Glass ook te gebruiken om mensen te begeleiden als er problemen in de communicatie zijn. Uiteraard wordt de slimme bril alleen gebruikt als de cliënten hier toestemming voor geven.
Gedragsproblemen
Peereboom vertelt hoe zij de slimme bril gebruikt bij gedragsproblemen. ‘Een collega of mantelzorger zet de bril op en belt in. Dat kan 24 uur per dag, maar meestal maken we een afspraak. Daarna kijk ik mee, vaak samen met een gedragsdeskundige. We bekijken wat het ongewenste gedrag triggert en dan geven we direct feedback. Soms is het echt van: ‘Doe even een stap naar achter’, of: ‘Ga eerst maar samen thee drinken’. Het komt ook voor dat we het geluid uitzetten en alleen observeren. We geven dan achteraf coaching over de situatie.’
Wat vindt u van de smartbril in de zorg?
Bron: Nursing
Google Glass! We mochten allemaal even proberen! Dank Eveline Peereboom @ArgosZorggroep voor je leuke presentatie! #hbov #ouderenzorg #actiz pic.twitter.com/Mh5dt6hfWK
— Daarzitmeer8er (@Daarzitmeer8er) April 20, 2017