Het succes van Buurtzorg
Ingezonden - 29-06-2011
Onderstaand artikel is integraal overgenomen van Vrij Nederland
Auteur: Margalith Kleijwegt
Datum: 20 juni 2011
Het succes van Buurtzorg
Je kunt ze altijd bereiken, de medewerkers van Buurtzorg. Hun telefoon staat aan, ze kennen elkaars patiënten en ze hebben of nemen de tijd. In de vijf jaar dat ze nu bestaan, inmiddels zijn er driehonderdvijftig vestigingen in Nederland, zijn de klanten steeds tevredener geworden. Hun succes hebben ze te danken aan het simpele uitgangspunt dat je je commiteert aan je vak en dus aan de patiënten en dat je zelf verantwoordelijkheid neemt. Dat moet wel want er zijn geen managers bij Buurtzorg.
Als verpleegkundige Aenne Werner op een ochtend bij een bejaard echtpaar binnenkomt om hen te helpen bij het douchen en blijkt dat de vrouw ziek in bed ligt, schakelt Aenne de huisarts in, verschoont het vies geworden bed en komt later die dag nog een keer terug om te zien of alles in orde is. Ze hoeft niet bij te houden hoe lang haar bezoek heeft geduurd zoals bij andere thuiszorgorganisaties, nee, ze doet wat zij vindt dat goed is.
Oprichter en directeur van Buurtzorg Jos de Blok gelooft in de vakkundigheid en in het beoordelend vermogen van zijn verpleegkundigen. Hij is een man met een missie, hij zou het liefst heel Nederland op deze simpele doeltreffende manier hervormen: het onderwijs, de jeugdzorg, bedrijven. Hij wordt overal uitgenodigd, ministers, kamerleden tot aan de politie toe om zijn boodschap te verkondigen. Soms lijkt het bijna of hij een goeroe is deze onopvallende man die tegelijkertijd enorm fanatiek is. Jos de Blok ontketende met zijn aanpak in ieder geval een revolutie.
Lees hier het hele artikel
Bovenstaand artikel is integraal overgenomen van Vrij Nederland