‘Goed communiceren en begrip tonen, dat maakt het verschil’
Redactioneel - 10-07-2020
Woonzorgcentrum Reigershoeve in Heemskerk zag kans om in de coronacrisisweken de rust en goede samenwerking te bewaren en al direct na de landelijke versoepeling bezoekers weer gastvrij te ontvangen. Alzheimer Nederland interviewde bestuurder Bernadette Willemse. Haar verhaal gaat over: vooruitkijken, goed communiceren en begrip tonen.
Een week voor de versoepelingen op 19 mei hadden ze al gesprekken met de cliëntenraad en de medewerkersvertegenwoordiging. ‘Zo wisten we al vroeg welke gevoeligheden er waren. Het ene familielid is supervoorzichtig, de ander wil zijn geliefde zo snel mogelijk weer knuffelen.’
‘We hebben de familie elke keer geïnformeerd als de bezoekregels veranderden. We zeiden daarbij steeds: ‘Het is een richtlijn. Past dit niet in jullie situatie, laat het ons weten, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.’
‘Soms was het voor onze medewerkers wel lastig. Die 1,5 meter afstand handhaven is bijvoorbeeld moeilijk uit te leggen aan familie. Waarom mag je als zorgmedewerker wel dichterbij komen voor de verzorging of een knuffel en mag je als familielid iemand officieel niet aanraken? Dat was voor onze medewerkers soms best zoeken. En wat doe je als iemand zich niet aan de richtlijn houdt? Spreek je iemand daarop aan of niet? We maken nu een lijstje met do’s and don’ts voor de toekomst.’