Leven met dementie
Deze website is een archiefversie. Lees hier meer.

Boekrecensie: 'Had ik het maar geweten'

Door: Marysia Zarzycki - 25-01-2010

Eind vorig jaar kwam het boek ‘Had ik het maar geweten’ uit. Het boek staat boordevol informatie en tips over van alles waar je als familie of verzorger van iemand met dementie mee te maken kan krijgen. Het is gebaseerd op ervaring van vele familieleden en deskundigen.

Zorgen voor iemand met dementie
Het boek is mooi en kleurrijk vormgegeven met volop foto’s ter ondersteuning van de tekst. In een logische volgorde doorlopen de schrijvers Ruud Dirkse en Caro Petit vragen en situaties waarmee je te maken krijgt als een naaste dementie krijgt. Vanaf de eerste twijfels bij een haperend geheugen tot het regelen van de juiste zorg en het omgaan met de ziekte. Er wordt ingegaan op thema’s als communicatie; activiteiten, sociale contacten, eten en drinken enz. Kortom: alles wat op een gemiddelde dag aan bod komt.

Er is veel overlap herkenbaar met de visie van IDé; het individu wordt centraal gesteld; de lezer wordt aangespoord om creatief te denken en het hele thema wordt respectvol en positief benaderd. Er wordt voor de gegeven informatie herkenbaar geput uit moderne benaderingswijzen van de dementiezorg, zoals met omgevingszorg, het belang van bewegen en de inzet van moderne technologie. Door praktische aanwijzingen voor hoe om te gaan met artsen en instanties en verduidelijking van alle mogelijkheden geeft het boekje ook zelfvertrouwen en helpt het familie en mantelzorgers een duidelijke zorgvraag te formuleren.

Qua informatieverstrekking is het jammer dat er maar zeer beperkt wordt ingegaan op het gebruik van medicatie bij dementie en dan met name op de risico’s ervan.

Voor wie?
Het boek is geschreven voor familie, mantelzorgers, zorgprofessionals en andere geïnteresseerden. Het richt zich echter vooral op de familie en de mantelzorger, in de thuissituatie. En dat doet het zeer toegankelijk en rond een uitgebreide reeks van vragen waar je voor komt te staan. Iedere naaste van iemand met dementie zal dit boek zeker willen lezen!

Hoewel zorgprofessionals veel al zullen weten, kan het boek zeker voor zorgmedewerkers met wat minder ervaring met dementie ook nuttig zijn. Denk hierbij aan hoofdstukken als: ‘Omgaan met gedragsverandering’ en ‘Activiteiten’. Ook kan de zorgverlener het boek juist gebruiken om familie en mantelzorgers te informeren of uitleg te geven. (Desgevraagd geven de schrijvers aan dat uit contacten met beroepskrachten blijkt dat het boek ook voor meer ervaren zorgmedewerkers veel nieuws bevat.)

Ervaringen en anekdotes
De inhoud van het boek steunt op veel anekdotes die met kleur en schuingedrukte letters worden onderscheiden van de hoofdtekst. Dit is heel plezierig. De anekdotes zijn vaak heel herkenbaar voor mensen die met dementie te maken hebben, en ze zijn ook erg inspirerend. Zeker voor naasten van mensen met dementie zal het fijn zijn om te lezen dat je niet de enige bent die voor lastige en gekke problemen komt te staan. In elk verhaal wordt ook verteld welke creatieve oplossingen men vond.

Praktisch
De index voorin het boek is duidelijk ingedeeld en helpt je om makkelijk het onderwerp te vinden waarover je wilt lezen. Achterin is ruimte voor eigen aantekeningen en staan alle tips nogmaals kort weergeven, onderverdeeld in logische categorieën. Er is ook een begrippenlijst, maar deze is wat beknopt en mist terugverwijzingen naar de inhoud.

Tenslotte worden er veel verwijzingen gegegeven naar interessante boeken, dvd’s, websites, organisaties enz.

Uitgeverij Kosmos
€22,50