Leven met dementie
Deze website is een archiefversie. Lees hier meer.

Vier dagen wandelen voor IDé

Redactioneel - 20-07-2013

Dinsdag 16 juli was het eindelijk zover. Na een jaar intensief getraind te hebben was ik er helemaal klaar voor om mee te doen met de Vierdaagse van Nijmegen om voor IDé zoveel mogelijk geld in te zamelen.

Vanuit het hotel in Arnhem vertrok om 4.30 uur de bus, die speciaal voor de wandelaars was ingehuurd, naar de wedren. Door de hoeveelheid mensen op de 40 km werd de groep in tweeën gesplitst waardoor je de ene dag om 5.15 uur moest starten en de andere dag om 6.15 uur.

Dag 1 beloofde een warme dag te worden, dus besloot ik langzaam van start te gaan om mijn energie te sparen. Bij de start werden we uitgezwaaid door studenten en even later zaten de straten vol met mensen die ons aanmoedigden. Overal was muziek.

Ook dag 2 was het weer warm, maar iets minder zon. De tocht ging richting Wijchen en Beuningen, waar we onder veel muziek en gezelligheid werden binnengehaald. Onderweg word ik keer op keer verzorgd door mijn partner die per fiets om het parcours heen rijdt om mij op mijn wenken te bedienen. Langs de kant staan matrixborden die de wandelaars waarschuwen om veel te drinken en te eten. Veel mensen worden bevangen door de warmte en vallen flauw langs de kant van de weg.

Op dag 3 beginnen we aan de zeven heuvelen. Het is warm, héél warm. Mensen langs de kant van de weg staan met sproeiers ons nat te maken. Mijn petje en de theedoek voor in mijn nek dompel ik in een bak water. Honderden campers staan langs de heuvels. Mensen juichen ons massaal toe. Het lijkt de Tour de France wel! In Groesbeek kom ik langs de militaire begraafplaats, waar militairen, die meedoen met vierdaagse, een eerbetoon houden voor de gesneuvelde Canadese soldaten in de Tweede Wereldoorlog. Indrukwekkend om te zien.

In Nijmegen worden we weer massaal ingehaald. Mensen maken plezier en dansen en zingen op straat. De wandelaars genieten, maar proberen vooral goed de eindstreep te halen.

Dag 4 gaat voor de laatste keer om 3.30 uur de wekker zodat ik, na het ontbijt, om 4.30 uur vanuit het hotel kan vertrekken naar Nijmegen. Bij de start worden we vermaakt door de studenten. Net als alle andere dagen start ik langzaam om mijn energie goed te verdelen. Ook nu is het weer prachtig weer. In alle dorpen en straten zitten de mensen aan de kant van de weg. Er wordt muziek gedraaid of er speelt een bandje. Na ongeveer 25 km komen we aan in Cuijk en worden we op handen gedragen door het publiek langs de kant van de weg. Ook hier kom je ogen te kort. Vanaf Cuijk is het alleen maar feest en hoe dichter we bij Via Gladiola komen hoe drukker er wordt. Het Radboud Ziekenhuis heeft ernstig zieke mensen in bedden langs de kant van de weg gezet, die we emotioneel toezwaaien. Bij de Vierdaagse van Nijmegen hoort iedereen erbij. De saamhorigheid is enorm, wat ervoor zorgt dat het zo'n geweldig feest is.

Om 15.45 uur bereik ik de eindstreep en kan ik mijn welverdiende speldje, nummer 3, in ontvangst nemen.
Het was een onvergetelijke week voor mij. Ik heb genoten van al die lieve mensen die langs de kant van de weg stonden om ons toe te juichen.
Alle mensen, die een bijdrage hebben geleverd aan mijn goede doel, wil ik heel hartelijk bedanken.

Ik hoop dat u samen met mij IDé ook na de Vierdaagse, financieel wil blijven steunen. Om de strijd met dementie aan te gaan, is het naast wetenschappelijk onderzoek van essentieel belang dat de kwaliteit van zorg voor mensen met dementie verbeterd wordt. Door de goede praktijkvoorbeelden op de website van IDé kunnen zowel professionals als familieleden en mantelzorgers, veel ervaring opdoen. Zo kunnen we met elkaar ervoor zorgen dat mensen met dementie een goede kwaliteit van leven krijgen.

Maak vandaag nog een donatie over naar giro 5058623 t.n.v. Stichting IDé Innovatiekring Dementie, Bilthoven.

Alvast ontzettend bedankt!
Carolien Langendijk

Bezoek Caroliens webpagina op de site van de 4daagse.