Leven met dementie
Deze website is een archiefversie. Lees hier meer.

Inspirerende voorbeelden uit gehandicaptensector

Redactioneel - 08-01-2013

De Jenneke van Veen prijs 2012 leverde goede voorbeelden op waarmee ook de levenskwaliteit van mensen met dementie verbeterd kan worden.

De geselecteerde best practices zijn:
1.    Het beeldhorloge, winnaar 2012
Een digitale geheugensteun die op een bepaald tijdstip een afbeelding laat zien. Bijvoorbeeld een boterham als het lunchtijd is.
2.    Spelotheek
Een uitleenpunt zorgt ervoor dat een gevarieerd pakket aan spellen beschikbaar is
3.    KEN MIJ
Een instrument dat cliënten ondersteunt bij het communiceren over hun wensen en keuzes
4.    BuzzBuddy
Een gps-gestuurd volg- en communiesysteem waardoor cliënten zelfstandig kunnen reizen.
5.    SnooZzzMob
Met dit mobiele snoezelapparaat is snoezelen op iedere locatie mogelijk.
6.    Downpoli’s
Iedere maand wordt een halve dag spreekuur gehouden, waarbij de cliënt op één dagdeel langs verschillende behandelaars gaat.
7.    Regie op locatie
Verbetertraject om cliënten, medewerkers en vrijwilligers meer zeggenschap te bieden
8.    Zorgconsulent palliatieve zorg
Teams, begeleiders, verwanten en cliënten krijgen ondersteuning van de consulent als de laatste fase van het leven van een cliënt eindigt
9.    Reguliere lesstof in beeldmateriaal
Horecaopleiding niveau 1 speciaal voor mensen met een verstandelijke beperking
10.    Meetellen en meedoen
Mensen met een verstandelijke beperking doen mee in het dorp
11.    Communicatieboek ‘Gevoel’,
Helpt mensen met een verstandelijke of gehoorbeperking te communiceren over hun gevoelens.

Lees meer over de goede voorbeelden in de speciale krant.


Jenneke van Veen: ‘kennis delen !

Voorzitter van de jury is Jenneke van Veen.  ‘Ik zie dat veel instellingen bezig zijn met kwaliteit. Dat is geweldig. De uitdaging is dat ze de kennis ook echt gaan delen’, zegt ze. En: ‘Tenslotte is het belangrijk dat bestuurders er nog meer bij betrokken worden. De ervaring laat zien dat de borging van een kwaliteitsverbetering
veel beter gaat als bestuurders af en toe op de werkvloer zijn en vragen: welke beren zie je op de weg? En hoe kan ik die weghalen?’