Leven met dementie
Deze website is een archiefversie. Lees hier meer.

Hier is mijn moeder, regelen jullie het verder?

Redactioneel - 16-04-2012

Onder deze titel organiseerde ActiZ op 10 april j.l. in Amsterdam een debat. Onder leiding van Clairy Polak werd gedebatteerd over het ontstaan van een nieuw soort ouderen en de maatschappelijke gevolgen. Het is de eerste in een serie van vijf debatten over 'het nieuwe ouder worden'.
Verderop op deze pagina vindt u meer informatie over de campagne waar deze debatten onderdeel van uitmaken.

Bekijk hieronder het filmverslag van het eerste debat:

De timing van deze campagne is niet toevallig gekozen. 2012 is het Europese jaar van Healthy Ageing ('gezond ouder worden'). In heel Europa zijn vergrijzing en de toename van de zorgkosten een belangrijk thema. Wat opvalt, is dat in Nederland de kosten van de ouderenzorg het snelste stijgen, zo blijkt uit een recent rapport van de Europese Commissie. Zij wijt dit aan de verregaande institutionalisering van onze zorg. Waar in andere landen veel ouderenzorg in handen is van vrienden en familie is in Nederland de neiging groot om het aan betaalde professionals over te laten. De titel van het debat in de Rode Hoed; Hier is mijn moeder, regelen jullie het verder? verwijst naar dit verschijnsel. Ook het Centraal Plan Bureau signaleerde onlangs dat de huidige organisatievorm zoveel personeel vergt dat dit in de toekomst niet meer valt te realiseren.

Toekomstvast
Met de campagne wil ActiZ een antwoord formuleren op dit probleem. Directeur Aad Koster: “We willen onze leden betrekken bij de discussie over de ouderenzorg van de toekomst. In de debatten krijgen zij volop gelegenheid om samen met wetenschappers, politici en vertegenwoordigers van belangengroeperingen mee te denken over een toekomstvaste vorm van ouderenzorg. Uiteindelijk willen we komen tot een gemeenschappelijk manifest met concrete aanbevelingen.”

De campagne bestaat verder uit filmreportages, advertenties, interactieve sites en publicaties. In samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction brengt ActiZ trends en ontwikkelingen rondom Nieuwe Ouderen in beeld. Ten slotte is ActiZ met commerciële omroepen in gesprek over een tv–serie over Het Nieuwe Ouder Worden. Meer informatie over de campagne en de debatten is te vinden op de site www.hetnieuweouderworden.nu