Aandacht leren geven is net zo belangrijk als kennis van zorgtaken
Redactioneel - 27-09-2011
In één van de nieuwste Zorg voor Beter onderwijsprojecten wordt een lessencyclus ontwikkeld om het werken volgens de Presentietheorie op te nemen in het reguliere zorgonderwijs. “Deze theorie gaat erom dat je een relatie opbouwt, [...] laat voelen dat de cliënt telt” zegt projectleider Sylvia Schuurmans hierover. Het geven van aandacht is net zo belangrijk als kennis over zorghandelingen. Schuurmans: “Mensen vinden het bij wijze van spreken belangrijker aandacht te krijgen, dan dat die pleister goed wordt geplakt.”
Lees het hele artikel op www.zorgvoorbeter.nl. Kijk ook op de website www.presentie.nl voor meer algemene informatie over de Presentietheorie.
Madeleine Timmermann deed promotieonderzoek naar de toepassing van de Presentietheorie bij dementie, zij werd hierover geïnterviewd (interview, PDF) door Julie Meerveld van Alzheimer Nederland.
Tweet
Foto © jdurham @morguefile.com