'Altijd geholpen' zo garandeert een nieuw initiatief
Redactioneel - 25-01-2011
Heeft een mantelzorger thuis extra hulp nodig? Moet er iemand mee naar de dokter? Is er hulp bij het eten nodig, bij wassen en aankleden? ‘MantelPlan’ uit de regio Gouda zorgt voor een geschikte vrijwilliger, en als die er niet is wordt een zorgprofessional ingezet. Na een half jaar proefdraaien is de website van deze dienst op 17 januari j.l. online gegaan.
Zo werkt het
De mantelzorger meldt zich via de website aan als cliënt van MantelPlan en geeft hierbij een lijst door van mensen uit eigen kring die benaderd kunnen worden als er hulp nodig is.
Als de mantelzorger hulp nodig heeft, geeft hij de vraag via internet door aan MantelPlan. MantelPlan zoekt eerst in de groep bekenden naar hulp. Is daar niemand beschikbaar dan wordt in de vrijwilligerspool gezocht. Elke persoon die MantelPlan vindt wordt eerst via internet aan de mantelzorger voorgesteld en de mantelzorger kan deze accepteren of niet. Als uiteindelijk geen geschikte vrijwilliger gevonden of geaccepteerd wordt, zal MantelPlan de mantelzorger vragen een professionele dienstverlener te accepteren. Deze hulp is niet gratis maar onder normale omstandigheden wel gegarandeerd binnen 24 uur.
Om gebruik te maken van de diensten van MantelPlan heeft de mantelzorger een mobiele telefoon en internet nodig. Voor de dienstverlening van MantelPlan betaalt hij een vaste maandelijkse bijdrage.
’Altijd geholpen’
De opzet van MantelPlan is veelbelovend, maar is voor het slagen wel afhankelijk van deelname door meerdere organisaties en een groot vrijwilligersbestand. Voorlopig is de dienstverlening alleen nog beschikbaar in de regio Gouda, via organisatie de Vierstroom. De ontwikkelaars zijn daarom ook in gesprek met andere organisaties en hopen op den duur landelijke dekking te kunnen bieden.
Meer weten?
Kijk op www.mantelplan.nl of stuur een mail naar