Vooraf op huisbezoek
Door: Elly Duijf - 17-06-2010
Natuurlijk staat de bewoner centraal. Maar hoe doe je dit precies? In het Haarlemse woonzorgcentrum De Blinkert worden nieuwe bewoners vooraf thuis bezocht. Om hen beter te leren kennen en als steun. ‘Verhuizen is een emotionele en ingrijpende gebeurtenis, mijn aandacht moet bij de mensen zijn.’
‘Niet wij, maar de bewoners zelf bepalen hoe hun dag eruit ziet’, zegt Yvonne van der Peet, teamleidster van woonzorgcentrum De Blinkert in Haarlem. Haar recept:
- De teamleider bezoekt aspirant bewoners thuis voor een persoonlijke kennismaking. Doel: mensen leren kennen, verwachtingen horen en duidelijk maken dat bewoners in het woonzorgcentrum zelf bepalen hoe hun dag en week eruit ziet. Geen checklist met vragen en geen papieren om in te vullen.
- Hierna volgt een afspraak in het woonzorgcentrum. De aspirant bewoners kunnen dan kennis maken met het huis en er kunnen afspraken worden gemaakt. Alleen de hoogstnoodzakelijke papieren wordt ingevuld. De rest wordt meegeven om later op te sturen.
- Op de verhuisdag wordt de bewoner welkom geheten door de teamleider en EVV-er. De belangrijkste afgesproken zorgtaken worden dan, samen met de bewoner, vastgelegd op de zorgkaart.
- In de eerste weken bezoekt de EVV-er de mensen dagelijks om te horen hoe het gaat, of er speciale wensen zijn en om waar nodig bij te sturen. Na zes weken wordt samen met de bewoner het Zorgleefplan opgesteld.
- Ook de teamleider houdt contact. Een vast dagdeel per week is permanent ingeruimd om bewoners te spreken.
Lees hier het hele interview