Huiselijke ontvangst in plaats van 'receptie'
Door: Elly Duijf - Redactioneel - 27-01-2010
Vorige week was ik in verpleeghuis De Hofstee in Rotterdam. De binnenkomst was heel verrassend: een huiselijke ontvangstruimte in plaats van een receptie. In dezelfde hal ook een gezellig bruin café waar de deuren permanent open staan, en een stijlvol Brocante winkeltje. De medewerkers vertelden enthousiast over de achterliggende gedachten:
Facelift
Het 30 jaar oude grootschalige verpleeghuis kreeg in 2002 een facelift. De binnen- en buitenmuren bleven staan, maar van binnen kregen de ruimtes andere functies en aankleding.
Kleinschalig binnen grootschalig
Ruim 140 mensen met dementie wonen er nu in groepen van 8-9 bewoners. De groepswoningen zijn niet afgesloten. Door het hele gebouw kunnen de bewoners zich dag en nacht vrij rond bewegen. Al dan niet met gebruik van de lift.
Ontmoetingsplein met gastvrouw
‘In zo'n woonzorgconcept past geen zakelijke receptie, maar een warme ontvangstruimte met een gastvrouw’, zegt Wiro Spuit, coördinator facilitaire dienst. ‘In het begin kwamen alle inkomende telefoongesprekken nog bij de gastvrouw binnen, maar om de hal gestalte te geven als ontmoetingsplein is daar een andere oplossing voor gevonden. Nu ontvangt en verwijst de gastvrouw bezoekers en schenkt ze aandacht aan bewoners. Ze rookt een sigaretje met ze, schenkt een kopje koffie of wijst ze de weg.
De gastvrouw is er dagelijks van 07.00 uur t/m 21.00 uur. Buiten deze tijden is het avond-/nachthoofd vaak beneden.